Thursday, September 17, 2009

A játék szerepe a szellemi frissesség megtartásában



Írta DONÁTH Tibor
(A teljes cikk az eLitMed.hu webportálon található)

Biológusként, a funkcionális anatómia képviselőjeként mindenekelőtt azt hangsúlyozom, hogy az időskor megítélésében a modern tudományos gondolkodás paradigmaváltást követel. Néhány dogma feladása az első lépés az eredményes elemzéshez.
Az időskorral összefüggésbe hozott jelenségek, leépülési folyamatok, kóros elváltozások okai döntően a megváltozott, csökkent, inaktív agyi működésben keresendők, amelyek be nem avatkozás esetén teljes leépüléshez vezetnek.
Ma már tudjuk – kísérletesen bizonyított –, hogy e folyamatok megfordíthatók. Az agy megújulni képes, és ez forradalmi felismerés.
... Bizonyított, hogy a mentális öregedési folyamatokban a genetikai tényezőknek csupán 35%-os befolyása van, 65%-ban a környezeti hatások, az egyén életvezetése és számos olyan tényező hat, amely kontrollálható és változtatható.
Ma mindenki számára elfogadott, hogy testünk jó állapota megfelelő fizikális
tréninggel az évek előrehaladásával is szinten tartható. Az izmok, lebontva
akár a bennük végbemenő molekuláris szintű biokémiai folyamatokig, az aktív mozgásra jól reagálnak és mind struktúrájukban, mind funkciójukban megújulni képesek.
– Fordíts figyelmet arra, hogy alvásod
legyen kielégítő!
– Mozogj többet! A fizikai aktivitás fokozódása kedvezően hat a szellemire.
– Nevess többet! Idegtudósok szerint a nevetés segít oldani nehéz élethelyzetekben
a stresszállapotokat.
...
De hogyan állunk a szellemi aktivitással?
A nemzetközi statisztikák ijesztő adatokat hoznak az idősödő ember központi idegrendszeri állapotáról, a depresszió elhatalmasodásáról, az emlékezetzavaroktól az Alzheimer-kórig bezáróan. Pedig az agysejtekre ugyanazon szabályok érvényesek,
mint az izomsejtekre, izomrostokra.
....
Amikor az agysejtek fitten tartásában a játék szerepére koncentrálunk,
felsorolunk hét ajánlást Harmeyer és munkatársai 2000-ben megjelent munkájából:
– Egész életed során tanulj valami újat! (Élethosszig tartó tanulási program.)
– A tanulási folyamatban próbálj ki és gyakorolj új tanulási technikákat!
– A life long learningben törekedj az IQ fejlesztésére!
– Ügyelj a táplálkozásodra, az mindig könnyu, „agybarát” legyen!
– A játék, akár szabad,akár kötött formájában olyan szenzomotoros tevékenység, amelyet nemcsak hogy a központi idegrendszer vezényel, de hatására az agyban
jelentős biokémiai folyamatok zajlanak le. A végkifejletben pedig a feszültségoldó
elemek elsemlegesül szerepet játszanak.
– A játék örömforrás, amely a játszó emberben minden esetben pozitív életörömérzést vált ki.
Egy más aspektusból tekintve, a játékról alkotott felfogások többsége célra irányuló, hasznos tevékenységnek ítéli meg azt. Tehát idős egyén esetében különösen alkalmas például a környezethez való adaptálódáshoz, szerepelhet úgy is mint szocializáció, projekció, de feltétlenül mint kommunikáció.
...

No comments: